جستجو در سایت

آثار تاریخی قزوین 02

1129 بازدید
دسته بندی فایل دسته بندی : تحقیق و مقاله- بناها Word فرمت فایل : Word
آثار تاریخی قزوین 02

103 صفحه فایل Word

مقدمه : 
سپاس پروردگار را که انسان را از خاک بی جان آفرید و به او نطق و بیان عطا فرمود – به انسان نوشتن آموخت تا او بتواند میوه بستان اندیشه های خود را به کام مشتاقانش بچپشاند و نغمه های جانبخش وجود را به گوش ایندگان برساند .
سرزمین قزوین با پیشینه ای در عرصه های علم ، فرهنگ ، اندیشه و دارای قدمتی دیرینه است و نشانه های تمدن 9000 سال پیش از میلاد درادر خود نهان دارد که با پیدایش اسلام در ایران موقعیت و اهمیت  بسزادی یافت و مهد پرورش علوم اسلامی از جمله حدیث ، تغییر فلسفه ، عرفان ، کلام فقه ، نجوم و ادب قرار گرفت و تا عصر حاضر این روند ادامه یافت .
ظهور چهره های نامداری همچون میرزا حسین خان سهپسالار قزوینی «صدراعظم» یسد اشراف الدین حسینی قزیوینی « نسیم شمال » عارف قزوینی ، علی اکبر دهمزا ، علامه محمد قزوینی . حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترایی ، شهیدان محمد علی رجایی و عباس بابایی و .. در این خطه به چشم می‌خورد که از تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی حکایت می‌کند . 
یورش بی امان تمدن بی پروا غروبوزرق و برق ظاهر فریب ابزار و وسایل و تکنولوژی جدید ، موجب جلب توجه اذهان و افکار کسانی خواهد شد که بیشتر به گذراندن زندگی مشغولند و کمتر به حقیقت آن می‌اندیشند در پی این هیاهو و جنجال تبلیغاتی ، فرهنگ بی ریشه و دنیا گرامی غربی به شیوه های نوین و جذابیتی کاذب جای فرهنگ مذهبی ملی مردم را می‌گیرد که از پیشینه درخشان و هدفدار پدران خویش آگاهی می‌داشتند . شاید با درایت و شکیبایی هنرمندان این هیاهوی بی معنا را به هیچ می‌انگاشتند و صراحت حیات را می‌پیمودند و پرچم پر افتخار پدرشان را دست به دست تا بی نهایت زندگی ، دلیل راهشان می‌کردند – بی شک اثر ملتی بدانند که اجدادشان طالایه دار فرهنگ انسانی و پیش قرلولان تمدنی سالم و صالح بودند – با نازدنگی و بالندگی دیگری به زندگی و دنیا می‌نگریستند و البته که خفتگان ظلمت شب رهروان طلیعه را صواب را نمی یابند . 
نسل جدید ، نسلی که نتواند فرزندان کیستند و خود را و فرهنگ خود را نشناسند بی گمان به ورطه گرامی فرهنگی نزدیتکرند – ما بر سر‌ان نیستیم که تعجب جاهلی آباء و اجدادی را نده کنیم که هرگز چنین مباد بلکه منادب آینم که وظیفه همه کسانی که آینده فرجام و تمدن بیگانه را می‌دانند و می‌شناسند یک دل و صادقانه از هر آنچه هدایتی نباید – رسالتی بر دوش دارند و هم امروز ها جلو این شبیخون بی هویتی و واماندگی را گرفت که فردا دیر است .
 
« تاریخ و جغرافیای تاریخی قزوین »  
«شهر قزوین»
بنای شهر قزوین را شاپور اول ، دومین پادشاه ساسانی نسبت داده اند (242 م ) و این در حالی بوده که مردم در جنوب و غرب این شهر جدید زندگی می‌کرده اند و چون « دژ قزوین » در مرکز شهر قرار گرفت ، با رویی به گرد آن ساخته شده تا از هجوم طوایف ساکن کوهستان در امان بماند – قزوین در سال 24 هـ . ق به دست «براء بن عازب » به صلح گشوده شد و این همان شهر «شاپوری» و آخرین حدی بود که مسلمانان در اختیار داشتند و مانند دوره ساسانی ، پایگاهی مهم به حساب می‌آمد .  
ابن فقسه می‌گوسد : « سعد بن عاص بن امیه والی کوفه مأمور جنگ با دیلم گردید و قزوین را شهر ساخته «ثغر» مردم کوفه قرار دارد « شاذشاپور» یا شهر شاپوری را شهر کهن نامیده اند و چون « موسی الهادی » خلیفه عباسی (170 – 169 هـ ) به قزوین آمد فرمان داد تا شهر دیگری نردیک شهر شاپوری بسازند و آن را «مدینه موسی » نام نهاد و متعلقاتی به آن افزود – در سال 176 هـ ق « مبارک» غلام موسی الهلادی نیز شعر دیگری ساخت که به آن «مدینه مباکیه » موسوم شد . هارون الرشید هنگامیکه به خراسان می‌رفت به قزوین آمد و فرمان داد تا حصاری به دور این شهر بکشند ولی با مرگ او حصار نا تمام ماند تا این که در سال 254 هـ ق «موسی بن بوقا » از طرف « المعتزبا … » با روی شهر را به اتمام رسانید به نوشته موخرین در آن روزگار غزوین شهری بزرگ و مزارع و باغستان فراوان داشته و چند شهرستان بوده است و در میان شهرهای عراق عجم ، اهمیت و اعتبار ویژه ای داشته است – چنانچه هر حاکم و فرمانروایی آثاری مانند مسجد و مدرسه و … از خود به یادگار گذاشته است .
 « مسجد جامع قزوین » 
مسجد جامع قزوین گنبد دو پوسته داشته که یک پوسته آن باقی مانده است .
مسجد جامع قزوین از دیگر بناهایی است که قسمتی از آن از شیوه رازی است –گنبد خانه و گنبد آن بین سالهای 507 – 509 هجری به امر خمارتاش ساخته شده اند – ایوان جلوی آن در زمان صفویه ساخته شده است و بقیه فضاها در دوره های مختلف الحاق شده اند – با وجود زلزله خیز بودن این منطقه این بنا استوار باقی مانده واین نشان دهنده دقت در نیایش آن است . گنبدد بنا یک پوسته است و شنگه آن برای آن بوده که پوسته دوم بر روی آن یوار شود که بعدها بر روی پوسته اول کاستی کاری شده است نمای داخلس گنبد خانه با نقوش بزرگ کنگری که از نقوش معمول در دوره ساسانی بوده است مزین شده است و گوشه سازی آن که از نوع سبکخ است و همینطور شاپرکهای آن با نوعی گره سازی تزئین شده اند .

مقصوره خمار ناشی یا طاق جعفری : این مقصوره در پشت ایوان جنوبی قرار گرفته و از نفایس هنر دوره سلجوقی است که در دوره ملک شاه سلجوقی به دست امیر خمارتاش  ساخته شده است . فضای مقصوره به صورت مربعی به ابعاد 56/14*56/14 متر است . مقصوره دارای ازاره ساده و بلندی با طاقنماهایی در اطراف است . در بدنه جنوبی  این مقصوره ، محرابی از سنگ مرمر صیقلی قرار دارد که اطراف آن با کاشی های رنگارنگ تزئین شده است . در جبهه این محراب ، کتیبه مختصری است که آن را به دستور شاهزاده علی نقی  میرزای رکن الدوله در سال 1238 با خط نستعلیق در متن ساروجی گچبری کردهاند و ظاهراً مربوط به تعمیراتی است که به وسیله نامبرده در این محراب به عمل آمده است . در جنوب غربی محراب نیز منبری سنگی تعبیه کردهاند .

بنایی عرقچین 
ابتدا دیوارهای زیر پوشش به صورت کیز (پاکارچینی) و تحت زاویه ختم می‌شود و معمولاً پاکار با چند سانتیمتر پس نشین به وجود می‌اید ( شکل 5669 . با این پی نشین پوشش در چهار دیوار مهار می‌شود و استحکام بیشتری می‌یابد ،، باید توجه داشت که فضاهایی که به این طریق پوشش می‌شود . معمولاً پلان مربع یا مربع مستطیل دارد . گاه پلا چند ضلعی است که در این حالت عمل پوشش ساده تر خواهد بود .
پس از ساختن پاکار در محل تقاطع دو دیوار ملات ورزدیده و عسلی کشیده می‌شود و یک آجر در محل تقطع چسبانده می‌شود و گوشه های خالی بین آجر و دیوارها با کاربند مثلثی محکم می‌شود . (شکل 557) .
سپس دو آخر بر روی آجر اول با رعایت   پیوند چسبانده می‌شود . در این مرحله هم در پاکار دو آجر ، و هم در تیزه و بین بند دو آجر ، کاربندی می‌شود ، به همین ترتیب برای رج سرومملات کشیده و سه اجر چسبانده می‌شود (شکل 558) . پوشش به همین شیوه در چهار گوشه دنبال می‌شود تا چهار گوشه به شکل دایره پر شود و زمینه پوشش رجهای مدور به وجود آید ( شکل 559 ) . سپس پوشش عرقچین آغاز می‌شود . معمولاً یک نفر ملات می‌کشد استاد کار حرکت دورانی پوشش را از یک سو دنبال و فرد سومی نیز پوشش را کاربندی می‌کند . آجر نصب شده از ناحیه پایین فاقد بند ولی از ناحیه بالا درای بند باز است . چیدن آجرها به همین صورت تا تیزه دنبال می‌شود . باید توجه داشت که گاه در مواردی مانند تاق زدن آب انبار ها قسمت انتهایی و فوقانی تاق از بالا و روی آن چیده می‌شود .
 و...
ایمیل خودتون رو وارد کنید تا پس از پرداخت،علاوه بر لینک دانلود،یک نسخه هم براتون ایمیل بشه
حجم فایل دانلودی : 57.7 کیلو بایت
ایمیل :

اشتراک گذاری

تگ ها

آثار تاریخی قزوین 02

مطالب مشابه