جستجو در سایت

آرت نوو

1724 بازدید
دسته بندی فایل دسته بندی : تحقیق و مقاله- سبک های معماری Word فرمت فایل : Word
آرت نوو

14 صفحه فایل Word

بخشی از متن :
● مقـــــدمه:
آرت نوو نهضتی بسیار زودگذر، اما فراگیر در اروپا بود که ابتدا در 
هنرهای تزئینی مانند طراحی پارچه، تولید کتاب و مبلمان از دهه 
۱۸۸۰ آغاز گردید.آرت نو در حقیقت نام مغازه ای بود که طراحی 
داخلی آن توسط معمار بلژیکی، وان دوولد ، انجام شده بود که درا ین 
مغازه اشیاء مدرن و نو ظهور فروخته می شد. نام این مغازه به 
سبکی تعلق گرفت که به جای تقلید از گذشته، در پی ابداع احجام و 
فرمهای جدید بود. در مقاله حاضر سعی بر قرار دادن هنر نو در بطن 
تاریخ و بررسی ریشه های اجتماعی هنری،پدید آمدن این سبک، آثار 
هنرمندان و حیطۀ گسترش این هنر هستیم.
    
● هنر نو
قرن نوزدهم، مترادف با شکوفایی صنعت و پا گذاشتن به حیطۀ تولید 
انبوه است همچنین هنرمندان به دنبال راه های تازه ای می گشتند که 
ملازم با تحولات علمی، صنعتی و اجتماعی، نیازهای آنها را 
برآورده کند. جستجوی ارزش های معنوی توسط هنرمندان نیز 
بخشی از این تلاش بود. بسیاری از اشیای مکانیکی جدید، فاقد سنت، 
فرمال و کاربردی بودند. سوالات مطروحه در زمینه ی طراحی به 
واسطه نامشخص بودند یا فقدان هر گونه پیشینه تاریخی حذف شده 
بود.
    
● در هنر نو نه خط صاف وجود دارد نه زاویه قائم بلکه فقط خطی
نرم و سطحی میبینیم که با زیبایی خاصی به حرکت در می آید، می 
خزد، اشکال منحنی به خود می گیرد، تصور بینهایت را به ذهن القا 
می کند و یا با ظرافت به خود می پیچد، در هم می تند و با ساختاری 
دینامیک تصاویری چون ارگانیسم های زنده ایجاد می کند.
بیان هنری آرنوو از نگرش و مطالعه نوین به طبیعت سرچشمه گرفته 
است که تأثیراتی از هنر سایر ملل،خصوصا هنر و صنایع دستی 
ظریف ژاپن، در آن مشاهده می شود. علاوه بر این ها در ایجاد این 
جنبش هنری، سبک نقاشی تاریخ گرای Historismus فرانسه و 
سبک پست امپرسیونیم بی تأثیر نبوده است. در اینجا باید اضافه کرد 
که عقاید ویلیام موریس William Morisse و خواسته های او 
نیز بسیاری از هنرمندان آرت نو را تحت تأثیر قرار داده بود. ویلیام 
موریس نظریه پرداز هنری انگلیس در صدد بود تا هنر را در اختیار 
همه قرار دهد و برای همه قابل دسترس و با مفهوم کرده، به زندگی 
روزمره مردم وارد کند. این هدف او تا اندازه ای در سبک آرت نو 
متجلی شد. هنرمندان پیرو آرت نو اگرچه تلاش می کردند خود را از 
سنت های حاکم بر هنر اروپا دور کنند، ولی عملا نتوانستند از تأثیر 
سبک های گذشته کاملا بر حذر بمانند. تلاش اصلی آنها یافتن نقش و 
نگارهای انتزاعی مبتنی بر توازن خطوط بود که در هنر اسلامی و 
هنر ژاپن به گونه های مختلف تجلی یافته بود...

● فرانسه
در فرانسه، شورش امپر سیونیست ها بر ضد آکادمی مقدمه ای برای 
هنر نو بود.
در هنرهای کاربردی، نفوذ طبیعت به عنوان منبع یگانه الهام در 
میانه ی دهه ۱۸۸۰ و با جواهرات، شیشه آغاز شد. دو مرکز مهم 
هنر نو در فرانسه، فرانسه و نانسی بود. مشهورترین معمار و هنرمند 
هنر نو در پاریس هکتورگیمارد بود که مردم هنر نو را از طریق او 
شناختند.
یکی دیگر از شخصیت های هنری بسیار مشهور این دوره در پاریس 
آلونس موشا بود، یکی از اهالی چک که مدت زمانی را در پاریس 
گذراند و پلاکاردها و نقاشی های او بسیار مشهور بودند. او در سال 
۱۹۱۰ به چک بازگشت و در این دوره نقاشی هایی برای تالار لرد 
مایور در کاخ جشنواره ی پراگ کشید.پ...

● آلمان
هنر نو در آلمان "یوگند اشتایل" نامیده شد. اشتایل آلمان به نسبت سبک فرانسوی بی تکلف تر و زیباتر بود. این نهضت به دو بخش عمده تقسیم می شود. در نخستین بخش رویکرد به طبیعت و در بخش دوم رویکرد به هنرهای محلی و ترکیب آنها با هنر نو مشخصه ی کارها را تشکیل می دهد. آلمان بیش از عرصه ی هنر در عرصه اصلاحات اجتماعی فعال بود و به تبعیت از انگلستان نهضت "ور کبوند" را پدید آورد سه مرکز عمده فعالیت هنر نو آلمان و ایمار، مونیخ و دارمشتات بودند.
    
● اسپانیا
در اواخر قرن نوزدهم و با تخریب باروی شهر قدیمی بارسلونا، معماری مدرنیستی در این شهر رو به رشد نهاد. یکی از ویژگی های سبک جدید قابلیت کاربرد آن در تمام اشکال بیان زیبایی بود در آغاز قرن بیستم نوآوری های مدرنیسم، فضای زندگی بورژوازی بارسلونا را دگرگون ساخت. در میان معمارانی که در این شهر فعالیت می کردند آنتونی گودی شخصیت محوری بود او با تلفیق میان هنر نو معماری کهن کاتالونیا و با الهاماتی از معماری گوتیک و اسلامی...
ایمیل خودتون رو وارد کنید تا پس از پرداخت،علاوه بر لینک دانلود،یک نسخه هم براتون ایمیل بشه
حجم فایل دانلودی : 50.1 کیلو بایت
ایمیل :

اشتراک گذاری

تگ ها

آرت نوو

مطالب مشابه