جستجو در سایت

اعداد مقدس در دوره صفویه

1123 بازدید
دسته بندی فایل دسته بندی : تحقیق و مقاله- مبانی نظری معماری PowerPoint فرمت فایل : PowerPoint
اعداد مقدس در دوره صفویه

10 صفحه فایل PowerPoint به همراه شکل

بخشی از متن :
عدد خیالیست که در نفس آدمی از تکرار وحدت ناشی میشود.
هرآنچه از سوی طبیعت و با روش اصولی در عالم انسان یافته است چنین می نماید که به میانجی پیش اندیشی و ضمیر آنکه آفریدگار تمامی چیزهاست،چه جزءجزء و چه در حد یک کل برحسب عدد تعین و انتظام گرفته است چرا که الگو چون پیش طرحی مقدماتی به علت وجود عدد بود که ثبت شده عددی که از ازل بر ضمیر خداوند جهان آفرین غلبه داشت عددی صرفا تصوری و از هر نظر غیر مادی،چنانکه باید به اتکای آن باشد تو گوئی با اتکای طرح و فکری هنری که این همه چیزها به رنگ آفرینش به خود گرفته است.
عالم عدد بر طبیعت حکمفرماست در حد راهی برای دریافتن وحدت اعداد خود نخستین اقاضه ی روح بر نفس اند و اصل موجودات و منشا همه ی علوم .
مفهوم عدد در اسلام همان نظام فیثاغورثی است که در آن اعداد که اکوانی هم کیفی و هم کمی اند چنان نیستند که به سادگی با جمع و تفریق و ضرب و تقسیم شناسا گردند .امکانات عدد به صورت ظاهر آن محدود نمیشودهر عدد باطن و ذاتی دارد که از دیگری متمایزش میکنداین باطن تجسمی از وحدت است که عدد را از مدار تا به سرچشمه ی آن پیوند میدهد.


از دیدگاه اسلام عالم هستی این دنیای مادی به تنهایی نبوده بلکه برای هستی سه عالم وجود دارد.
عالم ماده عالمی که در آن زندگی میکنیم عالم ماده و یا شهادت است در این عالم اشکال هم مادی هم ذهنی هم خیالی.
عالم مثال یا برزخ است در عالم مثال همه چیز به صورت ذهنی است نظیر خواب و رویا همان طور که خوای میتواند یک رویای دل انگیز و یا یک کابوسی وحشتناک باشد عالم مثال هم میتواند عالمی مطلوب یا زجر اور باشد.
عالم مجردات یا عالم عقل عالم ملکوت است که نه از ماده خبری است و نه از مثال بلکه همه چیز در آن عالم مجرد است.
در تعریف این عوالم سه گانه از انها به عنوان نشاه نیز نامبرده شده است که شامل عالم اول که نشاه آخرت و عالم غیب و مقام روحانیت و عقل است.
نشاه عالم دوم نشاه برزخ به عالم متوسط بین دو عالم (اول و سوم )و مقام خیال و مثال است.و عالم سوم نشاه دنیا و مقام ملک و عالم شهادت است.
هر انسانی اصولا بهشت جو و خواهان بهشت است اگر چه اعتقادی به عالم آخرت نداشته باشد انسانی که فطرتا سعادت طلب است فطرتا نیز طالب بهشت است از دیدگاه اسلامی شهر سازی مجموعه ی فعالیت های برنامه ریزی شده به نیت و هدف سعادت جامعه است.این جامعه در دنیا و علم ماده تلاش برای ساختن یک بهشت مادی مینماید لذا الگوی آرمانی سکونت بطور کلی و شهر سازی به صورت خاص از دیدگاه بینش اسلامی الگوی بهشت است.فرم بهشت صورت محتوای آن است و ظرف نتیجه مظروف زیرا بهشت در عالم برزخ صورت مثالی و در عالم آخرت صورت مجرد اعمال اهل بهشت است
ایمیل خودتون رو وارد کنید تا پس از پرداخت،علاوه بر لینک دانلود،یک نسخه هم براتون ایمیل بشه
حجم فایل دانلودی : 4.63 مگا بایت
ایمیل :

اشتراک گذاری

تگ ها

اعداد مقدس در دوره صفویه

مطالب مشابه