جستجو در سایت

انسان طبیعت معماری 03

1012 بازدید
دسته بندی فایل دسته بندی : تحقیق و مقاله- انسان طبیعت معماری Word فرمت فایل : Word
انسان طبیعت معماری 03

183 صفحه فایل Word به همراه شکل

انسان شناسی معماری
 نولد ایگنتر که خود معمار قوم شناس و انسان شناس است و سالها در ژاپن صد روستا را از لحاظ معماری ِ نمادین معناشناختی بررسی کرده است، کتابی در زمینۀ انسان شناسی معماری نوشته که شامل 8 جلد است و در اینجا مباحثی از جلد نخست آن، که در معماری ما میتوانند تازه باشند، معرفی می شود. در این جلد نویسنده منظری کلی از تحقیق در انسانشناسی معماری به دست میدهد. او در مقدمه نمونه هایی از نظریه های خرد و کلان دربارۀ معماری را معرفی می کند، تعریف ساده ای از انسان شناسی معماری را نگریستن به معماری از دیدگاه انسان شناسانه می داند، خطوط کلی آن را از دیدگاه روش شناسی و نظری ترسیم می کند و به عنوان نگرشی تازه ارائه می دهد. برای رسیدن به چنین هدفی به گمان او، ما از سویی نیاز به دانش تاریخی از انسان شناسی داریم و از سوی دیگر کوشش های اخیر در زمینۀ نظریه های معماری بایستی مد نظر قرار گیرند. تا همین اواخر، معماری در ابعاد انسانشناسانهاش مورد بررسی قرارنگرفته است، انسانشناسی معماری میتواند نوعی نظریۀ کلان تلقی شود و منظرهای تازهای را در رشتههای مختلف انسانشناسی فرهنگی بگشاید. بحث کتاب در مورد تاریخ انسانشناسی و مسئلهی پیداکردن اساس نظریه ای پدیرفتنی برای معماری است.

نظریۀ معماری
برای انسان شناسی معماری نیاز به تئوری های معماری داریم. این ترکیب از دهۀ 70 مطرح شد و در اصل واکنشی به بحران معماری و شهرسازی ناشی از روانشناسی جامعه شناختی در پایان دهۀ 60 است که بخشی تحت نفوذ محققان تاریخ هنر و بخشی با تاثیر از عقلانی گرایی ایتالیایی با انتقاد شدید از شهر و معماری نامناسبش به گسترش نظریههای معماری انجامید. 
در اصطلاحات کلان نظریه ای در نگاه نخست، اصطلاح ترکیبی نظریۀ معماری حوزهای علمی را پیشنهاد می کند که میبایستی به صورت خلاصه و فشرده با معماری برخورد کند. فرض بر این بود که این نگرش افق تازه ای برای معماری باز می کند، زیرا این نگرش در معماری نگاهی علمی به اشیاء داشت و انتظار می رفت که پایۀ نظری استواری برای معماری فراهم کند. بر خلاف این انتظار در دوران بحران معماری مدرن در دهۀ 60 این اصطلاح کلان نظریه علی رغم اینکه شماری از فلاسفه، روانشانسان، جامعه شناسان، قوم شناسان، انسان شناسان و معماران را به خود جذب کرد، (چراکه در آغاز بحث هایی با افق های گستردۀ میان رشته ای گشوده شده بود)، اما بزودی به صورت خشکی تقلیل یافت و به یک زاویۀ خرد نظریهای ِ محض تبدیل شد. در معنایی دقیق تر، نظریۀ معماری به تاریخ نوشتاری معمول معماری محدود شد. به این ترتیب هرچه محتوای اصطلاح نظریۀ معماری محدود به موضع تاریخ هنردانان شد، بیش از پیش این اصطلاح که زمانی به طرفدارانی دست یافته بود، خالی از معنا گشت. آنچه که باقی ماند تنها جر و بحث دربارۀ عقاید تاریخی انباشته شده بود که به مقام «نظام خاص نوشته شدۀ معماری» ترفیع یافت و به عنوان «نظریۀ معماری» کارکرد پیدا کرد. گاه گاهی نقد معماری مدرن ...

تعریف انسان شناسی از مفهوم معماری
در این تعریف با توجه به ساخت آشیانههای میمونها و تاثیری که بر انسان داشته است، مسئلۀ ساختن دیگر، نه با جنبۀ زیبایی شناختی، که با مسئلۀ انسان مربوط می گردد.
فرض بسیار مهم مسئلۀ فضا است. یعنی ساختن در واقع ساختدار کردن فضایی است که انسان در آن می زید. این به این معنا است که انسان فضا را نظم می بخشد تا در این فضایی که میرود یا می ایستد، نظم بپذیرد و این نظم هنگام پذیرش دیگر امور واقعی نیز تولید می شود و با آن ها کار می کند.
سودر (Soeder ) در پژوهش خود در زمینۀ خاستگاه معماری مدیترانه به این نتیجه می رسد که خانهها و کلبه های این منطقه الگو از بدن انسان دارند و مکمل حرکت عمودی انسانند. در این پژوهش سودر نشان می دهد که معماری پیش از تاریخ بسیار غنی تر از آن است که ما فکر می کنیم. او با این کار معماری را به عنوان پرسش پژوهش فرهنگی مطرح می کند.
در هر حال آغاز معماری مسئله ای است که نه تنها معماران را بلکه دین شناسان و هنرمندان را به خود مشغول کرده است.

بررسی چند بنای پایدار در ایران 
ساختمان خورشیدی دانشگاه علم و صنعت ایران 
.طراح: بیژن رفیعی .کار فرما: معاونت پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران ، گروه معماری خورشیدی .مساحت : حدود 200 متر مربع . سال طراحی : 1368 . زمان اجرا : 1373 -1377 این ساختمان دو طبقه به دلیل خلق ارزش های در خور اعتنا در معماری خورشیدی ، موفق به دریافت جایزه ی بیست هزار دلاری یونسکو شد . به گفته ی طراح ساختمان این اولین ساختمان خورشیدی ایران است که با چند دهه تأخیر نسبت به اولین تجربه های مشابه در دنیا ساخته شده است . دهه ی 60 میلادی سه خانه و دو آزمایشگاه در آمریکا ، یک خانه در ژاپن و یک آزمایشگاه در ایتالیا – تا جایی که می شناسیم – به عنوان اولین تجربه ها در زمینه ی معماری خورشیدی شکل گرفتند. در میان چهار خانه ی خورشیدی ، خانه ی توماسن در واشنگتن از بقیه چشمگیر تر است که در آن از روش آبی هوایی (روشی که در آن عامل انتقال حرارت جذب شده ی خورشید ،آب یا هوا باشد.)برای زمستان و تابستان   همراه با آتشخانه (شوفاژخانه) و به صورت پویا (ساختمان خورشیدی با شوفاژخانه) استفاده شده است.  سال 1967 درفرانسه ترمب(Trombe)، ساده ترین وارزان ترین ساختمان های خورشیدی را نو آوری کرد. او دیواری با عمری برابر عمرساختمان ساخت که با جذب حرارت خورشید، گرما رسانی هوایی به اتاق پشت دیوار را به طور خودکارو به روش ایستا (ساختمان خورشیدی سراسر خودکار) فراهم می کرد. دردهه 80، ساندرز(Saunders) در آمریکا روشی صد درصد خورشیدی مطرح کرد که درآن گرمارسانی هوایی به صورت خودکار انجام می شد وتنها به هواکش برقی نیاز نداشت و تقریبا عمر تمام سازو برگ خورشیدی، معادل با عمر ساختمان بود. او با این روش سه خانه را در شهر شروزبری (shrewsbury) درحوالی بستن طراحی کرد. طراح این روش را روش نیمه پویا (ساختمان خورشیدی با هواکش و نه سراسر خودکار و بدون شوفاژ خانه)می نامد. آخرین گرایش ها دراین زمینه در دهه 90 در اروپا، همین روشهای ساده هوایی به صورت ایستا ونیمه پویاست. در طراحی ساختمان خورشیدی دانشگاه علم ...
ایمیل خودتون رو وارد کنید تا پس از پرداخت،علاوه بر لینک دانلود،یک نسخه هم براتون ایمیل بشه
حجم فایل دانلودی : 5.65 مگا بایت
ایمیل :

اشتراک گذاری

تگ ها

انسان طبیعت معماری 03

مطالب مشابه