جستجو در سایت

مطالعات مجموعه سینمایی

1540 بازدید
دسته بندی فایل دسته بندی : رساله معماری- مطالعات معماری Word فرمت فایل : Word
مطالعات مجموعه سینمایی

128 صفحه فایل Word به همراه شکل و نمودار

مطالعات مجموعه سینمایی
فهرست مطالب
تقدیم و تشکر
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه 1
فصل اول: مبانی نظری معماری سینما
1-1 رابطه معماری و سینما 4
2-1-  سینما و معماری در حرکت 4
3-1- سینما در ایران 4
1-3-1- سینمای ایران در دهه چهل و پنج 5
4-1- پیوند معماری با سینما 9
1-4-1- خصوصیات و وجوه مشترک سینما و معماری 10
5-1- روند شکل گیری سینما و معماری 12

فصل دوم : استانداردها و ضوابط طراحی
1-2- تعاریف پایه 14
1-1-2- سیستم نمایش نرمال 14
2-1-2- سیستم نمایش اسکوپ (آنامورفیک) 14
3-1-2- سطح سرانه 14
4-1-2- حجم سرانه 14
2-2- فضاهای تشکیل دهنده سینما 15
1-2-2- سالن نمایش 15
1-1-2-2- فواصل دید 15
2-1-2-2- زوایای دید 16
3-1-2-2- زوایای تابش و فاصله پروژکتور نسبت به پرده 17
4-1-2-2- صندلی تماشاگران 17
5-1-2-2- شرایط صندلی های چرخدار برای معلولین 21
6-1-2-2- راهروی سالن نمایش 23
7-1-2-2- ورودی ها و خروجی های سالن نمایش 26
8-1-2-2- پرده نمایش فیلم 30
9-1-2-2- سایر ملاحظات در سالن نمایش 33
2-2-2- سالن انتظار ( ابعاد و اندازه ها و سرانه ها) 35
3-2-2- ورودی سینما 39
4-2-2- گیشه فروش بلیط 41
5-2-2- سرویس های بهداشتی 42
6-2-2- انبار و اتاق تأسیسات 44
7-2-2- فضاهای ارتباطی 45
3-2- همجواری ها 50
1-3-2- همجواری های مخاطره آمیز یا نا مطلوب 50
2-3-2- همجواری با مجموعه های فرهنگی و هنری 50
3-3-2- احداث سینما در یک مجتمع 51
4-2- نکات ایمنی 52
5-2- اتاق پروژکتور 53
6-2- آرایش صندلی 53
7-2- تأسیسات برق و روشنایی سالن 54
8-2- تأسیسات آبی 56
9-2- پژواک 57
10-2- بوفه 58
11-2- دیاگرام مجموعه سینمایی 59

فصل سوم : بررسی نمونه های مشابه
1-3- بررسی نمونه های داخلی 61
1-1-3- پردیس سینمایی پارک ملت 61
1-1-1-3- کانسپت سازه 69
2-1-1-3- مصالح پوشش نازک کاری 70
3-1-1-3- از زمینه تا انحنا 70
4-1-1-3- نقد اثر 71
5-1-1-3- پلان های مجموعه 72
2-1-3- پردیس سینمایی راگا 75
2-3- بررسی نمونه های خارجی 85
1-2-3- سینما (UFA) 85
2-2-3- سینما فونیکس لندن 91
3-2-2- سینما هاربور ساوتهمپتون 92
4-2-3- سینما استراتفورد لندن 93

فصل چهارم : شناخت بستر طرح
1-4- تهران 95
2-4- ویژگیهای جغرافیایی شهر تهران 95
1-2-4- موقعیت طبیعی شهر تهران 95
2-2-4- ویژگیهای اقلیمی شهر تهران 96
1-2-2-4- دما و رطوبت 96
2-2-2-4- بارندگی 96
3-2-2-4- وزش باد 97
4-2-2-4- شرایط حرارتی در فضاهای آزاد 100
5-2-2-4- شرایط حرارتی در فضاهای داخلی 101
3-4- توپوگرافی 102
4-4- آبهای سطحی 103
5-4- آبهای زیرزمینی 104
6-4- جهت گیری ساختمان در رابطه با اقلیم 105
1-6-4- فرم ساختمان در رابطه با اقلیم 105

فصل پنجم : مکان یابی و آنالیز سایت
1-5- مبانی مورد توجه در پروژه و ارتباط آن با سایت 107
2-5- شبکه معابر و دسترسی ها 108
3-5- کاربری سایت در طرح تفصیلی 109
4-5- توپوگرافی سایت 110
5-5- دید و منظر و همسایگی ها 110

فصل ششم : روند طراحی 
1-6- برنامه فیزیکی طرح 112
1-1-6- فضای اداری 112
2-1-6- تأسیسات 112
3-1-6- انبار 112
4-1-6- فضای فرهنگی 112
5-1-6- فضای نمایش 113
6-1-6- فضای خدماتی 113
2-6- مبانی مورد توجه در پروژه 113
3-6- عوامل موثر بر شکل گیری طرح 114
نقشه ها و سایر مدارک طراحی 115
منابع و مأخذ

فصل اول: مبانی نظری معماری سینما
-1- رابطه معماری و سینما
معماری و سینما؛ یکی هنری به قدمت انسان و دیگری جوانی صد ساله...
رابطه این دو همواره برای هر دو گروه معماران و سینماگران جذاب بوده؛ از نخستین روزهای پیدایش سینما – که مقارن با زایش معماری مدرن بود- تا فراز و نشیب های هر دو هنر در این صد سال و تا فهرست بلند معماران سینماگر یا سینماگران معمار (در حیطه های مختلف کارگردانی، طراحی صحنه، بازیگری، نقد، تدریس و ... )و رساله های دانشجویی در کشورهای مختلف از جمله ایران به ویژه در بیست سال گذشته می توان گفت معماری و سینما هر دو به خلق فضا و روح زندگی می پردازند (مکان جاری در زمان) اما مصالح معماری؛ مادی و واقعی است و مصالح سینما؛ صوری و خیالی...   

1-2- سینما و معماری در حرکت
هر کس که تا حدودی در هنر معماری ت‍أمل کرده باشد ، می داند معماری دارای ویژگی های متفاوت با سایر هنر هاست.
نقاشی هنری است که خود را در دو بعد عرضه می کند.حتی اگر ابعاد سوم و چهارم را نیز در خود داشته باشد ، عملکردش دو بعدی است.
در حالیکه مجسمه سازی هنری سه بعدی است.اما با وجود این انسانی که مقابلش قرار می گیرد از آن جداست و به آن از بیرون نگاه می کند.معماری از یک طرف هنری سه بعدی است چون مجسمه ای می ماند که فضائی در داخل آن تعبیه شده است و انسان می تواند وارد آن بشود و جزئیاتش را از طریق حرکت در آن احساس کند .از طرف دیگر دارای بعد زمانی است بر خلاف سایر هنرها (به استثنای موسیقی و سینما ) قابل درک و احساس است.
( رحیمیان،1383: 34 ) 
3-1- سینما در ایران
نخستین دوربین فیلم برداری در زمان مظفرالدین شاه به ایران آمد .نخستین فیلم صدادار فارسی ، فیلم دختر لر بود که در سال 1317 خورشیدی توسط عبدالحسین سینا ساخته شد.
ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران در سال 1279 هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه سر آغازی برای سینمای ایران به حساب می آید.هر چند ساخت اولین سالن سینمای عمومی تا سال 1291 اتفاق نیفتاد.تا سال 1308 هیچ فیلم ایرانی ساخته نشد و اندک سینماهای ت‍‍أ‍سیس شده به نمایش فیلم های غربی که در مواردی زیر نویس فارسی داشتند؛ می پرداختند.
نخستین فیلم بلند سینمائی ایران به نام (( آبی و رابی)) در سال 1308 توسط آوانس اوگانیانس ، با فیلم برداری خان بابا معتضدی ساخته شد.
در سال 1311 خورشیدی اولین فیلم ناطق ایرانی به نام ((دختر لر))توسط عبدالحسین سپنتا در بمبئی ساخته شد.استقبالی که از این فیلم شد مقدمات ساخت چند فیلم ایرانی دیگر را فراهم کرد.تغییر جو سیاسی کشور طی سالهای 1315 تا 1327 و اعمال سانسور شدید و مواجهه با جنگ جهانی دوم فعالیت سینمای نوپای ایران را با رکود مواجه ساخت.هر چند نباید از نظر دور داشت که تا این دوره هنوز سینما در ایران جنبه عمومی نیافته بود و استفاده از معدود سینماهای موجود در تهران و شهرهای بزرگ تقریبا مختص اشراف و اقشار خاصی از جامعه بود.از طرف دیگر در بین سازندگان فیلم نیز خط فکری خاصی وجود نداشت و به جز سپنتا که به دلیل ویژگی های فرهنگی وی عناصر ادبیات کهن ایران در ساخته های وی به چشم می خورد، در بقیه موارد فیلم های ساخته شده عمدتا اقتباسی ناشیانه از فیلم های خارجی بود.
در سالهای بعد از 1322 فعالیتهای فیلمسازی به دلیل تاسیس چند شرکت سینمائی توسط تعدادی سرمایه گذار و همچنین عمومی تر شدن سینما در بین مردم گسترش یافت.اما متاسفانه از آنجائی که در این گسترش توجه به در آمد و سود حاصل از سرمایه گذاری از یک طرف و وضعییت سیاسی جامعه از بعد از کودتای 28 مرداد و تحدید آزادی ها ، یعنی مهمترین عنصر توسعه فرهنگی ، سینمای ایران عمدتا با محصولاتی عوام پسند و بی محتوا مواجه شد و این عناصر جزو سنت رایج فیلم سازی در این دوره گردید.
خوشبختانه در سالهای بعد با فعالیت فیلمسازانی چون ساموئل خاچیکیان ، هوشنگ کاووسی ، فرخ غفاری، ابراهیم گلستان ، سهراب شهید ثالث ، مسعود کیمیائی ، داریوش مهرجوئی، فریدون رهنما و علی حاتمی جریان تازه ای در فیلمسازی ایران آغاز گشت که تا حدودی جدا از سنت رایج عوام پسندانه در ایران اقدام می نمود.

1-3-1- سینمای ایران در دهه چهل و پنجاه
هم چنین تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1348 هجری خورشیدی فرصت مناسبی برای شکل گیری سینمای فرهنگی در ایران شد.
همکاری یونسکو با این کانون به عنوان توزیع کننده فیلم های کودکان در ایران با اعزام نورالدین زرین کلک به بلژیک عملی گردید.تاثیر مهمی بر ارتقاء سطح فرهنگی کانون گذاشت.
ایمیل خودتون رو وارد کنید تا پس از پرداخت،علاوه بر لینک دانلود،یک نسخه هم براتون ایمیل بشه
حجم فایل دانلودی : 18.4 مگا بایت
ایمیل :

اشتراک گذاری

تگ ها

مطالعات مجموعه سینمایی,مطالعات معماری هتل,دانلود رساله معماری, دانلود مطالعات معماری, دانلود مطالعات های معماری, دانلود پایان نامه معماری, رساله آماده کارشناسی معماری, رساله معماری, رساله های معماری, رساله کارشناسی ارشد معماری, طرح 5, طرح نهائی معماری, طرح نهائی کارشناسی معماری, مطالعات آماده معماری, مطالعات جدید معماری, مطالعات معماری, مطالعات های آماده معماری, مطالعات های جدید معماری, مطالعات و رساله معماری, مطالعات کارشناسی ارشد معماری, مطالعات کارشناسی معماری, پایان نامه معماری, پایان نامه های معماری, پایان نامه کارشناسی معماری, کاملترین پکیج مطالعات ، رساله و پایان نامه های معماری

مطالب مشابه