جستجو در سایت

مطالعات مسـجـد

1196 بازدید
دسته بندی فایل دسته بندی : رساله معماری- مطالعات معماری Word فرمت فایل : Word
مطالعات مسـجـد

107 صفحه فایل Word

فهرست مطالب
چکیده 1
الف: مبانی هنر دینی 2
ب: مبانی معنوی طراحی مسجد 7
ج: تعیین مبانی معنوی در عناصر مسجد 12
تاریخچه عناصر مسجد 19
از ساختن خود تا ساختن محیط 22
مخاطب شناسی بیان 26
فکر و ذکر 30
معرفی یک واژه نمونه دلیل 31
نیایش و زیبایی‌شناسی 36
نمونه‌های موردی 38
منابع و مآخذ 104
 
چکیده
در سطور زیرمسجد از نگاه خاصی مورد بررسی قرار گرفته است . معمولا در بررسی مساجد، حتی افرادی مثل مرحوم گدار، تنها در مواد به کار رفته ساختمان آنها کنکاش کرده اند که البته خود قابل تحسین است و در مقابل عده ای مثل بوکهارت ، معنویت را بی هیچ توجهی به ماده ، جوهر قرار داده و بقیه را عرضی می دانند .
در مقاله زیر نگارنده سعی کرده با توجه به قلت اندوخته خویش نگاهی از منظر اسلام و اندیشه اسلامی به مساجد و مهم تر از آن به سازندگان آنها بیاندازد . بر همین اساس مقاله به قسمت های زیر تقسیم شده است :
الف – مبانی هنر دینی 
ب – مبانی معنوی طراحی مسجد 
ج - تعیین مبانی معنوی در عناصر مسجد 

الف – مبانی هنر دینی 
ما برای رسیدن به یک تعریف شفاف از هنر دینی و احیانا هنر قدسی ، بایستی با نگرشی در حد توان ژرف در مبانی زیبایی شناسی اسلام ، موضع اسلام ( نه موضع خود) را حتی المقدور در وادی قلم و انشاء الله در بستر شهر اسلامی به شکوفایی و عمل برسانیم . اصولی که در زیر می آید به نظر حقیر ، می تواند نظر اسلام باشد .
1- آینگی : بر خلاف تمدن غرب که اساس را بر من می گذارد و با نگاه او مانیستی به جهان می‌نگرد ، هنرمند مسلمان اصولا نگاه و تاویلی خاص خود ندارد و حتی امضای خاصی به نام خود نمی‌گذارد . شهید آوینی در این مورد می گوید :
آنچه در عالم تحقق می یابد ، به مشیت مطلقه خداوند باز می گردد با لذات یا بالعرض زیباییها با لذت و زشتی ها بالعرض و لکن فعل هنری از آن جا که به وساطت صفت خلاقیت روح خدایی انسان انجام می گیرد عین حسن بها حضرت حق است و بر این اساس می تواند در نظام احسن عالم جذب شود و با لذات به خلاقیت خدایی منتسب گردد . روشن است که این مطلب تحقق نمی یابد مگر با فنای هنرمند در خدا هنرمند باید آینگی بداند ...که آیینه از خود هیچ ندارد و هر چه هست آن وجود حقیقی است که خود را در آینه می نگرد . 1
در همین رابطه به ریشه و خاستگاه او مانیستی تفکر پستمدرن و مدرنیته و هم تضاد شدید آن با این تفکر توجه کنید .
2- عدم تبلور زیبایی صرف : وقتی ما به حاصل دست معمار هستی می نگریم زیایی را در جای جای هر آفریده می توان به نظاره نشست اما ما آفریده ای به نام زیبا نداریم یعنی گل هست ولی این گل در عین زیبایی فقط زیبا نیست شهید آوینی می گوید:
ایمیل خودتون رو وارد کنید تا پس از پرداخت،علاوه بر لینک دانلود،یک نسخه هم براتون ایمیل بشه
حجم فایل دانلودی : 116 کیلو بایت
ایمیل :

اشتراک گذاری

تگ ها

مطالعات مسـجـد,مطالعات معماری هتل,دانلود رساله معماری, دانلود مطالعات معماری, دانلود مطالعات های معماری, دانلود پایان نامه معماری, رساله آماده کارشناسی معماری, رساله معماری, رساله های معماری, رساله کارشناسی ارشد معماری, طرح 5, طرح نهائی معماری, طرح نهائی کارشناسی معماری, مطالعات آماده معماری, مطالعات جدید معماری, مطالعات معماری, مطالعات های آماده معماری, مطالعات های جدید معماری, مطالعات و رساله معماری, مطالعات کارشناسی ارشد معماری, مطالعات کارشناسی معماری, پایان نامه معماری, پایان نامه های معماری, پایان نامه کارشناسی معماری, کاملترین پکیج مطالعات ، رساله و پایان نامه های معماری

مطالب مشابه