جستجو در سایت

مطالعات موزه معماری

1131 بازدید
دسته بندی فایل دسته بندی : رساله معماری- مطالعات معماری Word فرمت فایل : Word
مطالعات موزه معماری

42 صفحه فایل Word به همراه پلان

فهرست مطالب 
2-1-  موزه 2
ورود شی به موزه حاکی از مرگ تدریجی آن است 2
هنر همانا زندگی بود و زندگی همانا هنر: 3
2-2- تاریخچه موزه 3
2-2-1- خلاصه‌ای از تاریخ موزه در جهان 3
2-2-2- پیدایش موزه در ایران 7
2-3- اهداف موزه ها 12
2-3-1- گردآوری 13
2-3-2- نگهداری 14
2-3-3- نمایش 14
2-3-4- نقش آموزشی و فرهنگی 15
2-3-5- تحرک و فعالیت 16
4-1- عرصه‌ها و بخش ها 17
عرصه بندی به اعتبار بازدیدکنندگان: 17
عرصه بندی به اعتبار عملکرد: 18
4-2- استانداردها و ضوابط طراحی 19
4-2-1- فضای فیزیکی موزه 19
4-2-2- محل و ساختمان موزه 19
4-2-3- تالارهای نمایش 20
4-2-4- ویترین 21
4-2-5- ارائه و نمایش آثار 21
نحوه نمایش آثار: 21
نمایش آثار در فضاهای باز و فضای سبز موزه : 23
4-2-6- تالار ورودی 23
4-2-7- نور در تالارهای نمایش 24
4-2-8- دیوار و کفپوش تالارها 26
4-2-9- مراکز جنبی موزه 26
بخش اداری، فنی، خدماتی و تاسیساتی: 29
4-2-10- ضوابط طراحی تالار 31
4-2-11- ضوابط ویژه معلولین 33
4-3- فضاهای عمومی 34
4-3-1- ورودی و گیشه 34
4-3-2- سالن انتظار 34
4-3-3- راهروها 34
4-3-4- سرویس‌های بهداشتی 35
4-4- فضای اداری 35
4-5- صحنه 35
4-6- گالریها : 36
منابع و مآخذ: 38

بخشی از متن
موزه
2-1-  موزه
موزه (museum) نام آشنایی است که در کمتر کشوری چه کوچک و چه بزرگ یافت نشود و یکی از نهادهای مهم فرهنگی هر کشور است که نقش بسزایی را در رشد و تعالی فرهنگ جامعه آن ایفا می‌کند. یکی از نظرگیرترین  مکانهایی که در بدو ورود به کشورهای پیشرفته و صنعتی (غرب یا شرق دنیا) توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، وجود موزه‌های عظیم و متنوعی است که اشیا و ادوات هنری، تاریخی و با ارزش را در آنها نگهداری می‌کنند و هر کدام هم در حد خود بسیار دیدنی و جذاب است. این واقعیت زمانی وجود دارد که مواریث با ارزش و غیر قابل تجدید به انواع بهانه‌ها در حال انهدام و اضمحلال است و در این دوران پرشتاب است که موزه‌ها بدون هیچ شک و تردیدی ارزش فوق العاده‌ای می‌یابند.
ورود شی به موزه حاکی از مرگ تدریجی آن است
متاسفانه وجود موزه‌ها در عین حال خبر از این واقعیت تلخ هم می‌دهد که آن چه در درون موزه‌ها با دقت فراوان نگهداری می‌شود از جامعه و تمام اجزایش منفک و جدا شده است و منزوی در گوشه زیبایی از جامعه در معرض تماشا قرار گرفته است و این نشانگر مرگ آن است.
از این واقعیت ناگوار می‌توان چنین برداشت کرد که هنرهای اصیل و ریشه دار و با ارزش به همراه محصولات و متعلقاتش دیگر جزو زندگی روزمره نیستند و در عصر حاضر با شیوع بیش از حد تکنولوژی و سیطره کمیت دیگر ارزشهای پایدار را مجالی نیست.
و چه ناگوار است این واقعیت در حالی که جوامع سنتی که آن همه اشیاء زیبای هنری و با ارزش را، که امروزه در موزه‌های سراسر دنیا گردآمده تولید می‌کردند خودشان موزه نداشتند و بزرگترین دلیل این بود که هنر هیچگاه از زندگی روزمره ایشان جدا نشده بود.
هنر همانا زندگی بود و زندگی همانا هنر:
« هنرمند در جوامع سنتی انسانی خاص نبود بلکه هر یک از اعضای این جوامع به نوعی هنرمند بودند در واقع مهمترین تمایز میان نقش هنرمند در جامعه جدید غرب و نقشی که هنر در جامعه سنتی اسلامی و یا از این نقطه نظر در هر جامعه دیگری داشته، همانا جدایی میان هنر و زندگی یا میان خلق کردن و زیستن در این جوامع است.»
آندانا کومارا سوآمی، کتاب جوان مسلمان و دنیای متجدد، نوشته دکتر سیدحسن نصر، ص324، ترجمه مرتضی اسدی

2-2- تاریخچه موزه
2-2-1- خلاصه‌ای از تاریخ موزه در جهان
تاریخ موزه به قرن سوم قبل از میلاد بر می‌گردد. در آن قرن موزه اسکندریه توسط سلسله مصری- یونانی بطالمه  تاسیس گردید که تا قرن سوم بعد از میلاد با فراز و نشیب‌هایی به فعالیت خود ادامه داد و در آن قرن به علت اغتشاشات و تحولات مختلف مدنی نابود شد. موزه اسکندریه در ابتدا شامل اشیایی از قبیل مجسمه‌های متفکران، وسائل ستاره شناسی و جراحی، عاجهای فیل و پوست حیوانات نادر و یک پارک گیاه شناسی و باغ وحش بود. این موزه با گذشت زمان در واقع به یک آکادمی یا دانشگاه فلسفه  و نوعی انستیتو برای مطالعات پیشرفته تبدیل شد که در آن همیشه تعداد زیادی از دانشمندان  و محققین بر جسته زمان ساکن بودند که توسط دولت حمایت می‌شدند. در اوج اقتدار خود، کتابخانه بزرگ بین المللی موزه اسکندریه شامل لوله کاغذ پاپیروس  (کاغذ مصری که از درخت پاپیروس ساخته می‌شد)، که روی آنها کتابهای مختلف نوشته شده بود و توسط اسکندر کبیر جمع آوری گردیده بود. در بخش سلطنتی شهر به نام بروچیوم نگهداری می‌گردید. اقلیدس سرپرست ریاضیدانها بود و کتاب معروف خود «اساس هندسه» را در آنجا نوشت. از سایر دانشمندان، که با زیستن در قصرهای سلطنتی از کتابخانه‌ها و آزمایشگاههای تحقیقاتی و سایر تسهیلات قصر بهره مند می‌گردیدند، می‌توان ارشمیدس معروف را نام برد.
اگر چه تفکر یونانی و رومی در رابطه با موزه با آن چه که امروز وجود دارد متفاوت بود، اما در دنیای باستانی نیز مجموعه‌هایی عمومی از آثاری که دارای ارزش زیبایی، تاریخی و مذهبی بوده‌اند وجود داشته است؛ معبد یونان پر از اندوخته‌های نذر شده، طلا و نقره و اشیاء برنزی، مجسمه‌ها و تندیس ها، تابلوهای نقاشی و حتی مخزن شمش برای مصرف عمومی در مواقع اضطراری بوده اند. مثلا از اکروپولیس  در آتن می‌توان به عنوان یکی از مراجع جمع آوری تابلوهای نفیس نقاشی در قرن پانزدهم یاد کرد.
ایمیل خودتون رو وارد کنید تا پس از پرداخت،علاوه بر لینک دانلود،یک نسخه هم براتون ایمیل بشه
حجم فایل دانلودی : 1.67 مگا بایت
ایمیل :

اشتراک گذاری

تگ ها

مطالعات موزه معماری,مطالعات معماری هتل,دانلود رساله معماری, دانلود مطالعات معماری, دانلود مطالعات های معماری, دانلود پایان نامه معماری, رساله آماده کارشناسی معماری, رساله معماری, رساله های معماری, رساله کارشناسی ارشد معماری, طرح 5, طرح نهائی معماری, طرح نهائی کارشناسی معماری, مطالعات آماده معماری, مطالعات جدید معماری, مطالعات معماری, مطالعات های آماده معماری, مطالعات های جدید معماری, مطالعات و رساله معماری, مطالعات کارشناسی ارشد معماری, مطالعات کارشناسی معماری, پایان نامه معماری, پایان نامه های معماری, پایان نامه کارشناسی معماری, کاملترین پکیج مطالعات ، رساله و پایان نامه های معماری

مطالب مشابه