جستجو در سایت

مطالعات سالن موسیقی سمفونیک

1450 بازدید
دسته بندی فایل دسته بندی : رساله معماری- مطالعات معماری Word فرمت فایل : Word
مطالعات  سالن موسیقی سمفونیک

205 صفحه فایل Word

مطالعات  سالن موسیقی سمفونیک
فهرست مطالب :
فصل اول
مقدمه
1-1 بیان مساله...........................................................................................................................................13
1-2 پیشینۀ تحقیق.......................................................................................................................................13
1-3 فرضیات تحقیق...................................................................................................................................14
1-4 اهداف پروژه......................................................................................................................................14
1-5 ضرورت های تحقیق...........................................................................................................................14
1-6روش تحقیق........................................................................................................................................14
1-7 برنامۀ فیزیکی طرح.............................................................................................................................15
1-8 شناخت و تحلیل سایت پروژه.............................................................................................................16
فصل دوم
کلیات تعاریف،مفاهیم و دیدگاه دانشمندان
2-1 تعاریف....................................................................................................................................................24
2-1-1 ارکستر
2-1-3 ارکستر ملی ایران
2-1-2 آشنایی با ارکستر سمفونیک تهران 
2-2موسیقی سمفونیک چیست؟...............................................................................................................27
2-2-1 تعریف سمفونی به زبان ساده
2-3 موسیقی دوره رمانتیک ....................................................................................................................30
2-3-1 ارتباط موسیقی وفضاهای رمانتیک
2-3-2 سمفونی در دوره رمانتیک
2-3-3 موسیقی‌دانان بزرگ دوره رمانتیک
2-4 مشاهیر موسیقی ................................................................................................................................35
2-4-1 لودویگ فان بتهوون 
2-5 سلسله مراتب در کشف فضای معماری و موسیقی ایرانی.....................................................................48
2-6  آکوستیک و معماری........................................................................................................................50
2-6-1 انتشار صدا و تباهی آن
2-6-2  آزار نوفه
2-7 فرم تالار های موسیقی.......................................................................................................................53
2-7-1 مصالح آبسوربنت 
2-7-2 ایزولاسیون پنجره ها
2-7-3 طراحی اتاق‌های تمرین موسیقی، طراحی تالار کنسرت، طراحی مدرسه موسیقی
2-7-4  نسبت‏ها و هارمونی
2-8 مفاهیم و دیدگاه اندیشمندان.............................................................................................................59
2-8-1 سخنان بزرگان از موسیقی
2-8-2 سیبلیوس  
2-9 موسیقی در آثار ابوعلی سینا.............................................................................................................61
2-9-1 برداشت از اقلیدس؟ 
2-9-2 مقدمات هارمونی
2-10 موسیقی و جایگاه آن نزد مولانا......................................................................................................63
2-10-1 موسیقی، شعر و مولانا 
2-10-2 موسیقی و جایگاه آن نزد مولانا 
2-11 معماری موسیقی مجسم  ...............................................................................................................67
2-12 معماری آکوستیک در تالار های موسیقی......................................................................................68
2-12-1  فرم بنا
2-12-2 دیفوزیته
2-12-3  آکوستیک در بناها
2-12-4 سیستم‌های صوتی
2-13  تاریخ آکوستیک معماری............................................................................................................72
2-13-1 دورۀ یونانی-رومی ۶۵۰ پیش از میلاد تا ۴۰۰ میلادی
2-13-2  دوره اولیه مسیحی ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلادی
2-13-3 دورۀ رومانس ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ میلادی
2-13-4 دوره گوتیک ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ میلادی
2-13-5 دوره رنسانس ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلاد
2-13-6 دوره باروک ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ میلادی
2-13-7 دوره کلاسیک ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۵ میلادی
2-13-8 کلاسیسیسم
2-13-9 دوره رومانتیک ۱۸۲۵-۱۹۰۰
2-13-10 دوران مدرن
2-14 موسیقی ایران در دوران تاریخی.................................................................................................83
2-14-1 موسیقی در دوره ایلام
2-14-2 موسیقی در دوره ماد
2-14-3 موسیقی در دوره هخامنشیان
2-14-4 موسیقی در زمان اشکانیان
2-14-5 موسیقی در دوره ساسانیان
2-15 موسیقی و معماری و اندوخته های فرهنگی...................................................................................96
2-15-2 صحنه جای گزینی مواد اولیه موسیقی و معماری
2-15-1 شکل، وجه قابل انتقال مفهوم‏ها
2-15-3 معماری در گستره‏های زمانی و مکانی
2-15-4 فیلیپ گلاس؛ موسیقی و معماری 
2-15-5 بتون، آهن و فیلیپ گلاس
فصل سوم
بررسی نمونه های موردی و ارائۀ احکام طراحی
3-1 تالار وحدت....................................................................................................................................104
3-2 برج میلاد.........................................................................................................................................110
3-3 تئاتر خاوران.....................................................................................................................................115
3-4 خانه اپرای سیدنی Sydney Opera House...............................................................................116
3-5 تالار جدید کنسرت لوکزامبورگ....................................................................................................120
3-6  پارک موسیقی parco della musica.......................................................................................126
3-7 سالن اپرای گوانجو..........................................................................................................................127
3-8  سالن کنسرت هال تامپر- فنلاندtampere talo..............................................................................130
3-1-9  تالار کنسرت والت دیسنی walt disney concert hall........................................................133
3-10  سالن کنسرت هال کیوتو ژاپن kyoto concert hall ...............................................................139
3-11  مرکز موسیقی کودلی....................................................................................................................140
3-12 مرکز ملی هنرهای نمایشی چین National Center for the Performing Arts China....144
3-13 خانه موسیقی در دانمارک.............................................................................................................146
3-14 اپرای متروپولیتن تایچونگ...........................................................................................................157
3-15 ضوابط طراحی تالارهای موسیقی...................................................................................................164
3-15-1 دسترسی‌ ها
3-15-2 گنجایش مجموعه
3-15-3 ضوابط ویژه معلولین
3-15-4 فضاهای عمومی‌ 
3-15-4-1 ورودی و گیشه
3-15-4-2 کافی شاپ
3-15-4-3 سالن انتظار
3-15-4-4 بوفه و رستوران
3-15-4-5 راهروها
3-15-4-6 سرویس‌های بهداشتی
3-15-4-7 فضای اداری
3-15-5 صحنه 
3-15-6 انواع صحنه
3-15-7 فضای حرکتی حفره ارکستر
3-15-8 فضای پشت و کنار صحنه
3-15-9 ارکستر
3-15-10 جایگاه رهبر ارکستر 
3-15-11 پرده صحنه 
3-15-12 نسبت های قسمت تماشاگران
3-15-13 پشت صحنه
3-15-13-1 ورودی هنرمندان
3-15-13-2 رختکن‌ها
3-15-13-3 اتاق سبز
3-15-13-4 ورود به صحنه
3-15-13-5 انبارها
3-15-13-6 استودیوی ضبط
3-15-13-7 کنترل نور و صدا
3-15-14 هندسه عمومی‌سالن‌ها
3-15-14-1 دیدهای افقی و عمودی
3-15-14-2 حرکت در سالن‌ها
3-15-14-3 استانداردهای طراحی سالن‌ها
3-16استانداردها و ضوابط طراحی...................................................................................................176
3-16-1 سالن انتظار 
3-16-2 گیشه بلیط‌فروشی 
3-16-3 راهروهای سالن نمایش
3-16-4 صندلی تماشاگران
3-16-5 ورودی‌ها و خروجی‌های سالن نمایش
3-16-6 سرویسهای بهداشتی 
3-16-7 اتاق پروژکتور و ملحقات آن 
3-16-8 پرده نمایش فیلم
3-17 اصول طراحی...........................................................................................................................178
3-17-1 استانداردهای ورودی
3-17-2 سالن انتظار سرسرا
3-17-3 سالن اجرا
3-17-3 سالن اجرا
3-17-4 طول ردیف
3-17-5 حجم فضا
3-17-6 فضاهای خدماتی پشت سن
3-17-6-1 اتاق تعویض لباس
3-17-6-2 اتاق گریم 
3-17-6-3 اتاق نور و صدا
3-17-6-4 اتاق کارگردان  
3-17-6-5 اتاق گروه موسیقی
3-17-6-6 اتاق استراحت گروه
3-17-6-7 اتاق مطالعه
3-17-6-8 اتاق مصاحبه
3-17-7 قسمت اداری سالن
3-17-7-1 اتاق رییس
3-17-7-2 بخش حسابداری
3-17-7-3  اتاق آرشیو
3-17-8 بخش خدماتی
3-17-8-1 موتورخانه
3-17-8-2 انبار مرکزی
3-17-8-3  پارکینگ
فصل چهارم
جمع بندی و ارائۀ چهارچوب فکری و مبانی نظری طرح
4-1 بررسی اولیه شعر در معماری..............................................................................................................167
4-2 رابطۀ موسیقی و احساسات انسانی و الهامات موسیقیایی.....................................................................167
4-3 رابطه موسیقی با احساسات انسانی....................................................................................................168
4-4 تاثیر موسیقی بر مغز انسان...............................................................................................................172
4-5 هارمونی کیهانی..............................................................................................................................172
4-6  ریتم و ضرب‏آهنگ.......................................................................................................................174
4-7  آشنایی ابتدایی با ریتم یا ضرب آهنگ، در هنر های تجسمی..........................................................176 
4-8  ریتم وسکون.................................................................................................................................181
4-9 ریتم در طراحی..............................................................................................................................182
4-10 تقارن...........................................................................................................................................182
فصل پنجم
شناخت و تحلیل سایت و ارائۀ روند طراحی
5-1 شناخت و تحلیل سایت..................................................................................................................185
5-1-1 شناخت و تحلیل سایت پروژه 
5-1-2 جغرافیای‌ طبیعی‌ استان‌ تهران
5-1-3 شهر تهران
5-1-4 شناخت کلی شهر تهران 
5-1-5 شناخت منطقه 22
5-1-6 پتانسیل های توسعه منطقه
5-2 مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه 22 شهرداری تهران..................................................................189
5-2-1 وضعیت اقلیم و هواشناسی 
5-2-2 طرح تفصیلی منطقه 22 شهرداری تهران
5-2-3  امکانات منطقه 22
5-2-4 دریاچه پارک چیتگر 
5-2-5 شبکه دسترسی به منطقه
5-2-6 بافت قدیم منطقه 22
5-2-7 شهرک های موجود
5-2-8 بافت جدید منطقه 22
5-2-9 مراکز فرهنگی اطراف سایت
5-2-10 تراکم جمعیت و مسکن در منطقه 22
5-2-11 تراکم جمعیتی 
5-3 توضیح سایت و قرارگیری...........................................................................196
5-3-1 سایت
5-3-2 عبور و مرور در سایت
5-3-3 ورودی‌های سایت
5-3-4 ورودی به بنا
5-4 ارائه کانسپت
5-4 ارائه کانسپت.................................................................................197
پیوست ها
منابع

فصل اول
مقدمه
ساختار پژوهش
1-1 بیان مسأله
معماری ایجاد فضای مادی و معنوی می کند ولی موسیقی فقط فضای معنوی ایجاد می کند.به عبارت دیگر موسیقی ،معماری زمان است ومعماری ،موسیقی مکان است.ترکیب این دو با نام تالار موسیقی می تواند یک عنصر موفق در بین ساختمان های معماری باشد.
موسیقی صرفاً جدا از کلمات می‌تواند ارتباط احساسی و عاطفی را زودتر برقرار کند و همواره یکی از عوامل محرک انسان در شادی یا غم بوده است و تأثیر بسزایی در به نمود کشیدن این موضوع دارد.اما بروز این احساسات و برطرف کردن نیاز به حس آرامش پس از گوش دادن به موسیقی،نیازمند مکانی برای اجرای موسیقی است.
اگر بپذیریم که شگفتی، نامحدودی و بی پایانی از خصوصیات سمفونیک است، بنابراین موسیقی از همه هنرهای دیگر رمانتیک تر است، زیرا عوامل اصلی موسیقی مانند صدا و ریتم از اشیای واقعی جهان جداست. همین جدایی است که موسیقی را از هر هنر دیگری در بیان احساسات، افکار و هیجانات درونی مناسب تر می‌سازد.
موسیقی سمفونیک یا کلاسیک را می‌توان چیزی تمام شده، کامل، قابل نمونه برداری و نمونه قابل قبولی که آثار بعدی از روی آن ارزیابی شود نامید.بنابراین،طراحی تالار موسیقی سمفونیک را می توان مورد مثبتی نسبت به دیگر سالن های موسیقی دانست.
طراحی تالار موسیقی مستلزم درک روابط پیچیدهای است که می توان آن را با بررسی تاریخ 2500 ساله پیشرفت موسیقی به دست آورد                               .
شرایط ساخت وساز تالار موسیقی در شرایط جاری،به حفظ و احیا و مدرن کردن تئاتر های پیشین و ساختمانهای جدید بامشخصه های فضای باز و بعد تبدیل آنها به فضای پیشرفته تر مربوط می باشد.
 موضوع این رسالۀ پایان نامه،تالار موسیقی سمفونیک سالن اُپرا می باشد.که به دلیل وجود عناصر زیبای سایت چیتگر،احداث یک تالار موسیقی امری بجاست و جنبۀ تفریحی گردشگری خواهد داشت. (حائری، محمدرضا. نقش فضا در معماری. دفتر پژوهش‌های فرهنگی)

1-2 پیشینۀ تحقیق
در مورد موسیقی و تالار موسیقی تحقیقات و کتاب هایی تالیف شده است که به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از کتاب هایی که موسیقی را به طور تخصصی بررسی کرده اند از جمله
تاریخ موسیقی، تالیف لوست مارتیروسیان، ترجمه سیروس کلباسی
موسیقی کلاسیک و رمانتیک، تالیف هوشنگ کامکار، تهران، ۱۳۸۰، دانشگاه هنر 
معماری نئوکلاسیک،دکتر ابراهیم زارعی
و...
(نگارنده)
1-3 فرضیات تحقیق
آیا ساماندهی و تلفیق فضاهای سبز موجود پارک جنگلی چیتگر با محیط سایت تالار موسیقی می تواند پیشنهادی جهت ایجاد قطب گردشگری باشد؟
آیا وجود این طرح در نزدیکی سایت جنگلی چیتگر می تواند باعث تلفیق موسیقی و طبیعت و ایجاد روحیۀ شادابی در استفاده کنندگان گردد؟
(نگارنده)

1-4  اهداف پروژه
ساماندهی و تلفیق فضاهای سبز موجود پارک جنگلی چیتگر با سایت تالار موسیقی جهت ایجاد قطب گردشگری و رفاهی هنرمندان.
توسعه ارتفاعات شمالی منطقه در جهت افزایش توان گردشگری و رفاهی و ایجاد بدنه شهری طبیعی.
(نگارنده)

1-5  ضرورت های تحقیق
تمایل شهرداری تهران به هدایت و کنترل تحولات کالبدی منطقه به منظور جلوگیری از تبدیل این اراضی پر توان به بافتهای توسعه یافته بدون در نظر گرفتن الگوی توسعه .
فراهم نبودن بستری مناسب برای تالار موسیقی کلاسیک
(نگارنده)

1-6 روش تحقیق
تحقیقات من برای اطلاعات این رساله از روش های مقالات،کتابخانه ای و اینترنتی، بدست می آید و طبق اصول تألیف رساله،جمع آوری می گردد.
(نگارنده)
ایمیل خودتون رو وارد کنید تا پس از پرداخت،علاوه بر لینک دانلود،یک نسخه هم براتون ایمیل بشه
حجم فایل دانلودی : 20 مگا بایت
ایمیل :

اشتراک گذاری

تگ ها

مطالعات سالن موسیقی سمفونیک,مطالعات معماری هتل,دانلود رساله معماری, دانلود مطالعات معماری, دانلود مطالعات های معماری, دانلود پایان نامه معماری, رساله آماده کارشناسی معماری, رساله معماری, رساله های معماری, رساله کارشناسی ارشد معماری, طرح 5, طرح نهائی معماری, طرح نهائی کارشناسی معماری, مطالعات آماده معماری, مطالعات جدید معماری, مطالعات معماری, مطالعات های آماده معماری, مطالعات های جدید معماری, مطالعات و رساله معماری, مطالعات کارشناسی ارشد معماری, مطالعات کارشناسی معماری, پایان نامه معماری, پایان نامه های معماری, پایان نامه کارشناسی معماری, کاملترین پکیج مطالعات ، رساله و پایان نامه های معماری

مطالب مشابه